Het grootste deel van de daken in Nederland hebben een hellingshoek van 35%. Dat is perfect voor zonnepanelen. In tegenstelling tot zonnepanelen op een plat dak kunt u de oriëntatie van het dak niet meer zelf aanpassen en bent u gebonden aan de oriëntatie van het dak. Daar staat tegenover dat zonnepanelen op een schuin dak geen schaduw krijgen van de panelen ervoor waardoor er met minder ruimte meer panelen geplaatst kunnen worden.
Dit is het meest voorkomend type schuin dak en is uitermate geschikt voor zonnepanelen. Bij nieuwe daken kunnen haken achter de panlatten geplaatst worden zodat de rail net boven de pannen bevestigd kan worden. Bij oudere daken maken wij gebruik van schroefhaken waarbij we eerst zelf hout op de stoflatten tussen de panlatten schroeven en op dit door onszelf bevestigd nieuwe hout schroeven we dan de haken.
Bij daken van staal zoals dakplaten, sandwich panelen of damwand daken gebruiken wij kleine stukjes rail die we met daarvoor bestemde zelftappende schroeven op de opstaande kanten schroeven. Uiteraard geld ook hierbij een waterdicht garantie.
Dit hebben wij veel gedaan in samenwerking met een rietdekkersbedrijf. Er wordt in het riet een uitsparing gehouden/gemaakt. De ondergrond waar de panelen komen wordt iets verhoogd en bedekt met bitumen. Informeer voorafgaand hieraan altijd naar de verzekering en haar eisen.
Het beste systeem hiervoor vinden wij het werken met stokschroeven in de gording. Met dit systeem zijn de eventuele zonken in het dak er goed uit te stellen.
In principe staat de onderconstructie voor zonnepanelen op platte daken los op het dak en wordt deze volgens ballastplan verzwaard met ballast in de vorm van tegels (meestal 30x30). Als de dakconstructie geen ballast of niet genoeg ballast aan kan is er het alternatief om in plaats van ballast de constructie aan het dak vast te maken door ankerpunten op het dak aan te brengen waaraan de onderconstructie wordt bevestigd.
Afhankelijk van de grootte, de schuinte en de sterkte van de carpoort is dit zeker mogelijk. Meestal gebruiken wij hiervoor het plat dak systeem zonder ballast, dus met ankerpunten.